De arbeidsmarkt blijft in 2025 uitdagend: personeelstekorten remmen groei, kandidaten zijn selectiever dan ooit en traditionele wervingsmethoden schieten tekort. Toch biedt het nieuwe jaar ook perspectief. Met een slimme aanpak en innovatieve tools kun je effectief inspelen op de veranderende arbeidsmarkt. Wat kun je verwachten in 2025 en hoe kun je obstakels ombuigen naar succes? Lees verder en ontdek praktische oplossingen voor jouw recruitmentstrategie.
Lichte banengroei in 2025
Bijna 4 op de 10 ondernemers wordt belemmerd door het personeelstekort in de organisatie.
Het zal geen verrassing zijn dat de krapte op de arbeidsmarkt veel werkgevers nog altijd parten speelt. Bijna 40% van de ondernemers geeft aan in de bedrijfsactiviteiten belemmerd te worden door een tekort aan personeel. Ondanks een voorziene daling van het aantal vacatures in Q4 van 2024 en Q1 van 2025 – onder andere door een toename in de arbeidsproductiviteit – is de verwachting dat het aantal banen in 2025 toch gaat toenemen, vooral door een hogere economische groei in 2025. Het UWV schat deze banengroei op een kleine 1%.
De grootste recruitment uitdagingen voor 2025
Die economische groei gaat gepaard met de ambitie om te groeien in het personeelsbestand. In het Recruitment Marketing Automation Trends Onderzoek geeft 56% van de respondenten aan dat ze in 2025 meer personeel gaan aannemen dan het afgelopen jaar. Alleen dat gaat niet zonder slag of stoot. De krappe arbeidsmarkt is uitdaging nummer 1 voor recruitment professionals (63%). Andere moeilijkheden die recruiters verwachten bij het aantrekken van personeel zijn:
- Bereiken van de juiste doelgroep (33%)
- Te weinig inzicht in data (24%)
- Te klein recruitment (marketing) team (23%)
De krappe arbeidsmarkt krijg je als werkgever niet zomaar opgelost, maar voor de andere uitdagingen is wel een oplossing: recruitment marketing automation. (RMA)
Bereik jouw ideale kandidaten met RMA: dit is hoe het werkt
Waarom je jouw doelgroep niet makkelijk bereikt
Zie maar eens de aandacht van je doelgroep te trekken, mensen die duizenden advertenties per dag voorgeschoteld krijgen. Dat is geen makkelijke klus, maar wel broodnodig om te bouwen aan een sterk employer brand en talent te enthousiasmeren voor een baan bij je organisatie.
Recruitment bureaus en staffers hebben meer dan gemiddeld moeite met het bereiken van hun doelgroep. Waarschijnlijk omdat zij veel sourcing inzetten, maar de effectiviteit hiervan afneemt. De sourcingsdruk ligt nog altijd boven de 40%, wat betekent dat 4 op de 10 mensen in de beroepsbevolking minimaal 1 keer per kwartaal een recruitment bericht ontvangt. Door die hoge sourcingsdruk zijn kandidaten afgestompt en laat de response ratio te wensen over. Vooral recruitment bureaus en detacheerders moeten dus op zoek naar andere manieren om bij hun doelgroep in beeld te komen.
47% van de recruitment bureaus en staffers zien het bereiken van de doelgroep als grootste uitdaging, tegenover 25% binnen het MKB en 29% van de corporates.
Toch in beeld komen bij top talent
In plaats van uren te besteden aan het searchen en benaderen van kandidaten via Linkedin Recruiter of andere sourcingskanalen, kun je met een social media campagne duizenden mensen bereiken, ook de personen die niet actief zijn op sourcingskanalen zoals Linkedin. Met specifieke targeting zorg je ervoor dat je precies de mensen bereikt die passen bij jouw organisatie en de vacature. Met A/B tests ontdek je welke content het beste aanslaat bij je doelgroep en met retargeting creëer je de hoeveelheid touchpoints die nodig zijn om iemand uiteindelijk in actie te laten komen.
Dat laatste – kandidaten in actie laten komen – is vaak een uitdaging. Op veel werken-bij sites is de conversie slechts 1% tot 3%. Als je talent al bereikt hebt en hebt laten doorklikken naar je website, dan is het eeuwig zonde als 97 van de 100 daarna weer in de anonimiteit verdwijnen. Met recruitment marketing automation kun je eenvoudig soft conversions – laagdrempelige acties – aanbieden op je website, waardoor je de conversie enorm verhoogt. Zo weet je niet alleen kandidaten te bereiken, maar leer je ze ook persoonlijk kennen!
Centraliseer data in één realtime overzicht in een RMA platform
Meten = weten. Deze uitspraak komt niet uit de lucht gevallen. De cijfers achter je recruitment marketing activiteiten vertellen je of je op de goede weg zit en waar je kunt optimaliseren. Alleen dan moet je wel inzicht hebben in die data en het liefst in één handig dashboard. Cijfers vanuit allerlei platforms en systemen overzetten naar een spreadsheet is te tijdrovend en foutgevoelig. Dat moet anders!
Als je je campagnes uitvoert via slimme (recruitment marketing) software, dan hoef je vaak niet te switchen tussen de advertentieplatformen van Meta, Linkedin, Youtube/Google en wat al niet meer om alle data te verzamelen. Alle cijfers komen dan namelijk realtime in één centraal dashboard.
Dat bespaart niet alleen tijd, je bent ook beter in staat om aan de juiste knoppen te draaien van je campagnes. Zo zie je bijvoorbeeld snel welke kanalen bovengemiddeld presteren en kun je op basis daarvan je advertentiebudget anders verdelen. Of je deactiveert een kanaal waarvan de prestaties teruglopen. Met realtime inzicht maak je de beste beslissingen!
Bereik grote resultaten met een klein team dankzij RMA
De werkdruk van recruiters en recruitment marketeers is torenhoog. Het vraagt steeds meer om kandidaten aan te trekken en te binden aan je organisatie. Bijna een kwart van de organisaties loopt tegen deze uitdaging aan en ziet een te klein team als grootste struikelblok voor recruitment succes. Binnen het MKB is dit – na de krappe arbeidsmarkt – zelfs de belangrijkste uitdaging. Dit is een struikelblok dat flinke impact kan hebben op de organisatie, zo blijkt uit ons RMA Trends Onderzoek.
77% van de organisaties zonder omzetgroei in 2024 kampt met een te klein recruitment team.
Je kunt de oplossing zoeken in het uitbreiden van je team, maar dan voeg je simpelweg meer van hetzelfde toe. Je processen worden niet efficiënter, je strategie niet effectiever. Je slaat meerdere vliegen in één klap als je RMA implementeert. Daarmee bespaar je tijd, want recruiters hebben campagnes vliegensvlug ingericht en dankzij automatische kwalificatie zijn recruiters enkel in contact met de beste kandidaten. De software handelt de niet-kwalitatieve reacties af, zonder dat daar een menselijke hand aan te pas hoeft te komen!
Zo bespaar je niet enkel tijd met de inzet van RMA, je verbetert ook de recruiter experience (minder handmatige routineklussen) en je bent niet afhankelijk van een persoon. En zo zijn er nog meer overwegingen om te kiezen voor software in plaats van teamuitbreiding bij een capaciteitsuitdaging.
3 uitdagingen, 1 oplossing
Met het implementeren van recruitment marketing automation ben je beter in staat je doelgroep te bereiken, heb je altijd inzicht in realtime data en verbeter je de productiviteit, waardoor je met een kleiner recruitment team ook mooie resultaten kan behalen. 1 oplossing voor 3 uitdagingen!
Meer lezen over de belangrijkste recruitment ontwikkelingen en trends? Lees het RMA Trends Rapport! Of ontdek hoe jij de uitdagingen van 2025 het hoofd biedt met behulp van RMA. Plan een demo of unlock onze demo video’s!