Een ATS is dé centrale plek waar je kandidaten beheert en sollicitaties verwerkt. Maar zonder een constante stroom van nieuwe kandidaten blijft het stil in je database. Recruitment marketing automation (RMA) helpt je om talent aan te trekken, te activeren en betrokken te houden. Met de integratie van MrWork en Ubeeo wordt dit proces niet alleen efficiënter, maar ook naadloos gekoppeld aan je bestaande werkwijze. Zo laat je jouw recruitment machine op volle kracht draaien.
Het ATS als fundament
Een ATS zoals Ubeeo helpt recruiters om kandidaten gestructureerd te beheren, sollicitaties te behandelen en talentpools te organiseren. Maar het begint natuurlijk met het vullen van je ATS met kandidaten. Daar lopen veel recruitment specialisten tegen knelpunten aan, zoals:
- Te weinig (relevant) verkeer op je werken-bij site
- Lage conversie naar sollicitatie
- Opvolging van kandidaten gaat te langzaam en/of kost veel tijd
- Geen interactie met talentpools
De resultaten van het MrWork RMA Trends Rapport 2025 onderstrepen deze uitdagingen.
RMA: de toolbox voor jouw ATS
Recruitment marketing automation (RMA) is het inzetten van technologie om voortdurend geautomatiseerd in gesprek te zijn met je doelgroep. Door deze slimme software in te zetten, vul je je ATS met talent én maak je het recruitment proces makkelijker en sneller. In de RMA software van MrWork vind je onder andere de volgende tools.
1. Soft conversion toolbox
Niet iedereen is direct klaar om te solliciteren. Met tools zoals een WhatsApp pop-up op je werken-bij site verlaag je de drempel tot reageren en haal je kandidaten uit de anonimiteit. Een ware conversiebooster!
In het webinar over de integratie van Ubeeo en MrWork maakt Mees van Velzen een belangrijke kanttekening bij het gebruik van WhatsApp in recruitment: “Je ziet dat recruiters graag gebruik maken van WhatsApp in het contact met kandidaten, maar dit nog regelmatig doen via hun persoonlijke WhatsApp accounts. Daar zit een valkuil, omdat dit niet handig samenwerkt met andere recruiters – zij hebben immers geen inzicht in de communicatie met deze kandidaat – en het is niet AVG proof. Als je met soft conversions gaat werken, dan is centralisatie van contact cruciaal voor een efficiënte opvolging.”
2. Automated journeys
Automatiseer 1-op-1 contact met kandidaten om screening te versnellen en/of kandidaten in je database betrokken te houden. Je kunt automated flows inrichten per talentpool of vacature, zodat elke kandidaat gepersonaliseerde berichten ontvangt.
Bekijk hieronder een voorbeeld van een automated flow:
Meer zien? Bekijk het volledige on-demand webinar.
3. Campaigning – Jobs
Promoot je vacatures daar waar jouw doelgroep actief is met vacature campagnes op Linkedin, TikTok, Instagram en meer. Dankzij RMA software is het inrichten van campagnes geen technisch ingewikkeld proces, maar is dit in enkele minuten gepiept. Je krijgt automatisch een campagne voorstel op basis van historische data en AI en kunt de campagne direct starten, of nog even tweaken. Kind kan de was doen!
4. Campaigning – Branding
Employer branding blijft een hot topic en om continu zichtbaar te zijn bij jouw doelgroep, zet je branding campagnes in. In het MrWork platform kun je deze campagnes tot een jaar vooruit plannen, inclusief content wissels. Zo heb jij daar geen omkijken meer naar en ben je altijd top-of-mind.
5. Activatie van talentpools
Veel organisaties hebben een interessante database met kandidaten, bijvoorbeeld met oud-sollicitanten, alumni en contacten die ze hebben opgedaan op fysieke evenementen. Heractiveer deze kandidaten met geautomatiseerde berichten en zet ze alsnog om in enthousiaste sollicitanten. Of beter nog: nieuwe medewerkers!
De naadloze integratie van Ubeeo en MrWork
RMA software is de voeder van jouw ATS en dan is het wel zo fijn als de twee systemen goed met elkaar samenwerken. Zo min mogelijk switchen tussen tools en toch zoveel mogelijk functionaliteiten hebben, dat is wat we met de integratie van Ubeeo en MrWork hebben gerealiseerd.
Wat is er zoal aan elkaar gekoppeld?
- Automatisch kandidaten versturen vanuit MrWork naar Ubeeo en vice versa.
Het handmatig overzetten van profielen is tijdrovend, dat wil je niet! Daarom kun je automatisch kandidaatprofielen uitwisselen tussen Ubeeo en MrWork. Stel in wanneer een kandidaat doorgestuurd moet worden – om vervuiling in je ATS te voorkomen – en gebruik de koppeling om profielen te verrijken. Heb je een uitzondering in je systeem? Geen probleem, handmatig doorsturen kan natuurlijk ook. - Activeer vacature campagnes direct vanuit Ubeeo.
Moet een vacature gepromoot worden? Dan hoef je niet te switchen naar de MrWork software. Vanuit het ATS van Ubeeo kun je direct een campagne starten voor jouw vacatures. Je kunt zelfs regels instellen waardoor vacature campagnes automatisch live gaan, zonder tussenkomst van een recruiter. - Stuur reacties vanuit soft conversions direct naar je ATS.
Integreer de soft conversions vanuit MrWork’s toolbox en bepaal waar je deze reacties wilt ontvangen. In de multichannel inbox van MrWork of direct in Ubeeo. Aan jou de keuze! - Heractiveer talentpools met automated journeys.
Met één klik haal je je talentpools op uit Ubeeo, importeer je deze in MrWork en start je een automatische flow, waarbij de kandidaten op door jou bepaalde momenten relevante berichten ontvangen.
RMA en ATS hand in hand: praktijkvoorbeelden
Door deze integratie van RMA- en ATS software kun je bijvoorbeeld:
- Automatische re-opt-ins organiseren: Vraag kandidaten in je database automatisch om een nieuwe opt-in na x tijd om zo eenvoudig aan de AVG te voldoen (automated flow). Geeft een kandidaat geen toestemming, dan wordt deze automatisch verwijderd uit je ATS (ATS feature).
- Automatisch vacature campagnes starten: Stel dat logistieke vacatures in regio Rotterdam altijd gepromoot moeten worden via een vacature campagne, dan stel je hiervoor regels in. Zodra je een vacature in Ubeeo publiceert die aan deze criteria voldoet, start er vanzelf een vacature campagne via MrWork.
- Automatische heractivatie journeys uitvoeren: Kandidaten die je in je ATS toevoegt aan een talentpool worden automatisch doorgezet naar MrWork en ontvangen volgens de ingestelde flow geautomatiseerde berichten, zodat ze betrokken blijven bij je organisatie.
Samen sterker
Door de samenwerking tussen Ubeeo en MrWork combineer je de kracht van een ATS met slimme recruitment marketing automation. Zo werk je efficiënter, verbeter je de kandidaatervaring en vergroot je je recruitment succes.
Wil je ervaren hoe dit voor jou werkt? Neem contact op met MrWork of Ubeeo en ontdek hoe jij deze integratie kunt benutten!