Recruitment marketing op volle kracht: hoe Enexis met RMA tijd en talent wint

Vol energie werven

Bij Enexis, één van de grootste netwerkbeheerders in Nederland, draait alles om energie. Met meer dan 7.000 medewerkers pakken ze de energietransitie met beide handen vast. Nederland duurzamer maken, dat is wat hen drijft. Bij zo’n gigantische organisatie en ambitie hoort een stevige wervingsbehoefte: jaarlijks moet er zo’n 800 fte aangetrokken worden. Van monteurs tot product owners en van managementassistenten tot business consultants.

Ook al is het recruitment team groot en deskundig, zij kunnen dit niet alleen in de huidige arbeidsmarkt. Recruitment marketing is een cruciaal onderdeel van hun recruitment strategie. We spreken met Niels van Harten en Roelant Vossen – allebei recruitment marketeer bij Enexis – over hun aanpak om recruiters te helpen deze enorme aantallen vacatures in te vullen.

Roelant vertelt: “We werken nu met een team van 3 recruitment marketeers. De afgelopen tijd hebben we ons qua recruitment marketing gefocust op het werven van technici in de operatie, zoals monteurs, uitvoerders en engineers, en dat is een geoliede machine geworden, maar je merkt dat andere afdelingen nog wat minder zichtbaar en bekend zijn bij de doelgroep. Terwijl we dit jaar juist een grote wervingsbehoefte zien voor IT-specialisten en andere staffuncties bijvoorbeeld. Daar ligt onze uitdaging voor dit jaar.”

Inspelen op een veranderende wervingsbehoefte

Enexis had diverse redenen om 1,5 jaar geleden de stap te maken naar het RMA platform van MrWork. Eén daarvan is flexibiliteit. “We hebben samen met onze MrWork adviseurs een media strategie opgesteld voor dit half jaar, maar we zien eigenlijk altijd dat de behoefte verandert in de loop van de tijd. Het is heel fijn dat we flexibel blijven met onze campagne inzet. We kunnen altijd budgetten herverdelen, campagnes aan- of uitzetten of er alsnog voor kiezen om voor een vacature even geen campagne te starten. Je kunt snel schuiven en andere accenten leggen, waardoor je je beschikbare budget optimaal inzet,” aldus Roelant.

De kracht van eenvoud

“Recruitment wordt steeds meer marketing en daarom is het belangrijk dat recruiters marketing bewuster worden en zelfstandig hiermee aan de slag kunnen. Toen ik nog als enige recruitment marketeer bij Enexis werkte, kwamen er zoveel aanvragen voor campagnes bij mij binnen dat ik genoodzaakt was om hier mediabureaus voor in te schakelen. Die afstemming tussen recruiters en bureaus slokte wel 80% van mijn tijd op. Met MrWork vonden we een oplossing waarin recruiters zelf campagnes kunnen inrichten en publiceren. Dat scheelt enorm,” vertelt Roelant enthousiast. 

Niels vult aan: “Er werken nu al zo’n 20 recruiters in het MrWork platform. We geven iedereen een demo en bieden tips & tricks bij het inrichten van een campagne. De user experience is erg fijn en veel instellingen staan al goed. Daardoor kunnen recruiters binnen 10 minuten een vacature campagne live zetten. Het bespaart dus niet alleen voor ons veel tijd, maar ook voor henzelf. Plus, we hebben geen externe bureaus meer nodig voor social media campagnes.”

Waarop Roelant zegt: “Het is die kracht van eenvoud waardoor het zo goed werkt. Het is voor iedereen makkelijk om campagnes te lanceren via de MrWork software.” 

Meer tijd voor de zaken die echt het verschil maken

Door deze productiviteitsverbetering zijn ze binnen het recruitment marketing team focusgebieden gaan aanbrengen. De één houdt zich vooral bezig met content creatie, de ander met het bedenken van creatieve concepten. “Recruitment marketing is al lang niet meer nieuw. Om succesvol te werven, gaat het er nu vooral om dat je onderscheidend bent. Ik geloof dat content daarin het verschil maakt en doordat we nu een lage workload hebben met de uitvoering van campagnes, kunnen we hier veel meer aandacht aan geven,” aldus Roelant.

Niels vertelt hierover: “Vooral bij de technische doelgroep die we willen aantrekken is het erg belangrijk om full funnel campagnes te draaien met veel verschillende content. Die content moet regelmatig ververst worden, zodat we hen in de loop van de tijd warm maken voor Enexis als werkgever. Zonder MrWork zou het inrichten van al deze campagnes en het regelmatig wisselen van content erg tijdrovend zijn.”

1.000+ aannames, waarvan 375 in extreem schaarse doelgroep

Roelant en Niels zijn ervan overtuigd dat de recruitment marketing inspanningen een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het realiseren van de recruitment doelen. Niels vertelt: “In 2024 hebben we 398 staf medewerkers, 107 IT’ers en 511 operations medewerkers aangenomen. Binnen operations hebben we een specifiek doel op de schaarste doelgroep. Dat was 361 fte aan instroom en we hebben 375 hires gerealiseerd. We zijn erg trots op het overtreffen van deze doelstellingen!”

Meedenken over doorontwikkeling van de software

Enexis ademt energie en innovatie en dus zijn we bij MrWork blij dat ze meedenken over doorontwikkeling van het platform. Roelant en Niels zien hier ook veel voordelen in: “We zijn onder andere betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe dashboard in MrWork. Er wordt geluisterd naar wat wij belangrijk vinden en een paar weken later krijgen we al de eerste schetsen te zien. Die snelheid van ontwikkelen bij MrWork verrast ons echt en het is precies wat wij zoeken in een partner.”

En nu door!

Ook al heeft Enexis hun recruitment doelstellingen behaald, dat betekent niet dat ze op dezelfde voet doorgaan. Ze pakken door met extra aandacht voor: 

  • Always on campagnes – “Dankzij een goed inzicht in data en het advies van MrWork hebben we geleerd wat wel en wat niet werkt voor ons. Daarom stappen we bijvoorbeeld van kort cyclisch adverteren over naar always on employer branding campagnes,” aldus Roelant.
  • Automations bij leadopvolging – “We zetten nu leadgeneratie in, maar merken dat we hierbij eigenlijk niet zonder een goede, geautomatiseerde flow voor opvolging kunnen. We verlagen de drempel en dat is positief, maar dan moet je vervolgens wel zorgen dat de reacties ook snel opgevolgd worden. Onze nieuwe collega Britt is dit jaar dedicated voor dit gedeelte en gaat onder andere de automation flows van MrWork gebruiken om de opvolging slimmer in te richten,” aldus Niels.
  • Content creatie en A/B tests – “We gaan weer volle bak inzetten op de creatie van content en daarbij vaker A/B tests doen. We weten eigenlijk wel dat rauwe content voor monteurs het beste werkt, maar we passen dit nog te weinig toe. Dit jaar duiken we dieper in de data en gaan we met diverse content en A/B tests verder optimaliseren,” aldus Roelant.

Wil jij ook meer power in je recruitment? Laad je wervingsstrategie op met de RMA software van MrWork en trek sneller de juiste talenten aan. Bekijk onze demo video’s of plan jouw persoonlijke tour door het MrWork platform.

Meer inspiratie?

  • Onderwijs

    MKB+

    250 – 500 FTE

    Kinderopvang Mundo

    Kinderopvang Mundo ging van een passieve naar actieve recruitment strategie dankzij recruitment marketing software.

    Kinderopvang Mundo
  • Zakelijke dienstverlening

    MKB+

    250 – 500 FTE

    Wortell

    Technologische innovaties als sleutel tot recruitment succes in de IT

    Wortell