Mensen zijn visueel ingesteld en denken vaak in beelden: minder lezen, meer zien. Het is exact de reden waarom Instagram zo populair is. Maar het visuele aspect van Instagram is eveneens koren op de molen voor jouw employer branding! Want met jouw verhaal en de juiste content breng je jouw werkgeversmerk tot leven. De grote vraag is natuurlijk: hoe werkt dit dan?
De Instagram-gebruiker
Laten we eerst eens kijken wie de Instagram-gebruiker nou eigenlijk is.
- Ze brengen flink wat tijd per dag door op het sociale platform.
- Ze worden enthousiast van de aantrekkelijke, leuke content en verhalen.
- Ze ‘engagen’ bijzonder goed met content van bedrijven en merken.
En doordat de meeste ‘Grammers’ ook influencers en merken volgen, zijn ze gewend aan branded content. Hierdoor staan ze bewust en onbewust open voor het opbouwen van een persoonlijke band met je (employer) brand. Zowel organisch als door middel van advertising.
In de praktijk
Ook in de campagnes voor onze klanten zien wij dat engagement (likes en interacties) op Instagram aanzienlijk hoger ligt dan op andere socials. Zeker wanneer onze campagnes gestuurd worden op video views is er een duidelijk verschil zichtbaar: 25% komt binnen via Facebook en liefst 75% via Instagram. Een andere punt uit de praktijk is dat “de Instagram-gebruiker geneigd is binnen de Instagram omgeving te blijven. Doorklikken komt slechts sporadisch voor.
Het geeft wederom aan dat Instagram ideaal is voor voor awareness en het opbouwen van die band met potentiële kandidaten. En misschien wat minder voor conversie. Dat betekent niet dat “Insta” een conversie-stopper is. We zien namelijk dat gebruikers misschien niet direct klikken op advertenties, maar juist later op zoek gaat naar aanvullende informatie via Google of de website en zo alsnog converteren.
Perfectie? Nee joh!
En hoe zit het dan met de posts op Instagram? Want Instagram heeft vaak het imago gericht te zijn op perfectie. Plaats het mooiste beeld en wordt overladen met likes. Als het om employer branding gaat, denken wij bij MrWork dat dit niet het beste werkt. Het gaat juist om het laten zien wie je echt bent. Mist je content deze cruciale factor dan prikt de gebruiker hier doorheen. Probeer eerder realistische en echte content te laten zien, zonder kwaliteit uit het oog te verliezen. Vergeet dus dat perfecte plaatje. Een kijkje in de keuken voelt pas echt wanneer we die spreekwoordelijke keuken zien zoals hij echt is. Zo krijgt jouw potentiële kandidaat een idee hoe het er achter de schermen bij jullie aan toe gaat. Want met de juiste insteek kan je jouw doelgroep op Instagram meenemen in je employer branding verhaal en bouw je aan een duurzame relatie.
Die duurzame relatie opbouwen via Instagram doe je natuurlijk niet zomaar. Gelukkig kunnen wij je helpen en meer vertellen over employer branding op Instagram en andere sociale netwerken. We denken graag met je mee over jouw strategie! Laat het ons weten en we nemen contact met je op.