Een tekort aan gekwalificeerd personeel, een lage sollicitatiebereidheid en een hevige concurrentie tussen werkgevers voor het beste talent. Deze arbeidsmarkt uitdagingen in combinatie met de afgenomen effectiviteit van traditionele recruitmentkanalen (zoals jobboards en sourcing) hebben ertoe geleid dat recruitment een arbeidsintensieve klus is geworden. Veel recruitment (marketing) teams lopen over, terwijl de vraag vanuit de business juist blijft groeien. Is teamuitbreiding je enige optie om de toenemende druk op de capaciteit het hoofd te bieden? In dit blog laten we je een andere mogelijkheid zien. Een optie waarmee je niet alleen efficiënter, maar ook effectiever en goedkoper gaat werven.
Recruiters en recruitment marketeers komen om in het werk
Door de war for talent tussen werkgevers en de lage sollicitatiebereidheid bij kandidaten, kost het recruiters tegenwoordig heel wat kruim om hun recruitment pijplijn gevuld te krijgen en te houden. Er gaat steeds meer tijd zitten in het leggen van contact en alle terugkerende, administratieve neventaken helpen ook niet mee.
Recruitment marketeers zitten in hetzelfde schuitje. Bijna elke hiring manager wil meer zichtbaarheid voor zijn/haar vacature en er moeten continu recruitment campagnes aangemaakt en gemonitord worden. Als je eenmaal 10+ vacature campagnes tegelijk hebt lopen, dan is het niet meer zo makkelijk om alles goed bij te houden en het overzicht te bewaren.
Hierdoor loopt het team tegen hun grenzen aan, maar die hiring managers kunnen ook niet wachten op hun nieuwe medewerkers. Wat te doen?
6 redenen om te kiezen voor recruitment marketing automation in plaats van teamuitbreiding
Vaak wordt er maar naar één oplossing gekeken bij een capaciteitsuitdaging: het uitbreiden van het team. Maar er is meer te kiezen, zoals het verslimmen van je processen met recruitment marketing automation software. We geven je 6 redenen om voor RMA te kiezen in plaats van teamuitbreiding.
1. Tijd besparen in plaats van toevoegen
Door een nieuwe recruiter of recruitment marketeer aan te nemen, voeg je meer uren toe aan je team. Maar zou het niet beter zijn om tijd te besparen in je huidige processen? Dat fix je met recruitment marketing automation. Daarmee richt je campagnes in een mum van tijd in, is er minder afstemming nodig met externen, automatiseer je terugkerende routinetaken en meer. Lees alle 7 manieren om tijd te besparen met recruitment marketing automation in ons blog.
Door te kiezen voor tijdbesparing in plaats van -toevoeging, kies je voor een schaalbare oplossing. Een nieuwe collega levert je maximaal 40 uur extra capaciteit per week op, terwijl software je oneindig tijd bespaart. Jouw processen worden efficiënter en daar win je uiteindelijk veel meer mee, zeker als het aantal te vervullen vacatures per jaar alsmaar toeneemt.
2. De toekomstbestendige keuze
Recruitment marketing is niet meer weg te denken uit de moderne recruitment strategie en dat zal ook zo blijven. Het is van cruciaal belang dat je jezelf laat zien als werkgever om zo de juiste kandidaten aan te trekken. Daarnaast zijn sollicitanten gewend geraakt aan een gelijkwaardig proces en dat zal niet ineens veranderen als de economie fluctueert.
Kortom: je hebt recruitment marketing nodig. Steeds meer waarschijnlijk. En als je dan alles handmatig blijft doen – het aanmaken van vacature campagnes op ieder platform, het contact onderhouden met talent, de juiste kanalen kiezen om je doelgroep te bereiken, etcetera – dan kost recruitment marketing steeds meer tijd. Door RMA in te zetten, houd je de recruitment marketing activiteiten behapbaar en ben je klaar voor een toekomst waarbij recruitment marketing een nog grotere rol speelt in het succes van jouw recruitment strategie.
3. Niet afhankelijk van een persoon
Technologie draait altijd, iets wat met menselijke teams niet altijd mogelijk is. Een recruiter of recruitment marketeer kan tijdelijk uitvallen of de organisatie verlaten en daarmee een kennisgat veroorzaken. Bij recruitment marketing automation software heb je die risico’s niet. Ook al is er iemand ziek of onverwachts afwezig, je hoeft je geen zorgen te maken over je campagnes en geautomatiseerde leadopvolging. Dat loopt gewoon door!
4. Leuker werk voor recruiters
Geen enkele recruiter is recruiter geworden om dag in, dag uit kandidaatgegevens over te zetten van het ene naar het andere systeem, de juiste tracking in te stellen of duizenden InMails handmatig te versturen. De meeste recruiters kiezen voor het vak vanwege de menselijke aspecten van het werk: in contact zijn met mensen, de juiste match maken, meedenken over iemands mogelijkheden en ambities.
Door de routinematige taken zoveel mogelijk te automatiseren, kunnen recruiters zich focussen op hun belangrijkste werkzaamheden. Dat geeft hen zoveel meer werkplezier en voldoening! Daarnaast vergroot RMA het succes van je recruitment inspanningen op verschillende manieren (bijvoorbeeld door de inzet van leadgeneratie) en voor veel mensen geldt: werk is leuker als het goed gaat. Als je vacatures kunt vervullen met minder moeite en gedoe, dan is dat altijd welkom, toch?
5. Effectiever werven
Je kunt blijven doen wat je altijd deed of je kunt slimmer gaan werken. Door een nieuwe recruiter of recruitment marketeer aan te nemen, verander je niets in de werkwijze en zul je dus meer van hetzelfde krijgen. Teamuitbreiding zorgt daarmee niet direct voor een verbetering in de time-to-hire of cost-per-hire.
Dat is een ander verhaal als je – met behulp van recruitment marketing automation – nieuwe wervingsmethoden toevoegt aan je strategie. Zo zie je bijvoorbeeld dat je met leadgeneratie je kandidaat conversie van een magere 1% zomaar kunt verhogen naar 5% of zelfs 10%. Daardoor haal je meer kandidaten uit dezelfde inspanningen en hetzelfde budget!
6. Lagere kosten
De vorige 5 punten samen zorgen ervoor dat je uiteindelijk harde euro’s bespaart door te kiezen voor recruitment marketing automation software. Je richt je processen efficiënter in en krijgt dus meer gedaan in minder tijd. Daar komt bovenop dat je door de verbetering in effectiviteit meer kandidaten binnenhaalt.
Daarnaast kun je er van op aan dat de software altijd door draait en zit je team lekkerder in de wedstrijd, doordat ze zich niet bezig hoeven te houden met tijdrovende routineklussen. We hoeven je vast niet te vertellen dat blije recruiters succesvoller zijn dan overwerkte recruiters!
Waar ga jij voor?
Ga je door met het uitbreiden van je recruitment team? Of kies je voor een efficiëntere, kostenbesparende en toekomstbestendige strategie met recruitment marketing automation? Laat het ons weten als je voor tech gaat, we laten je graag de kracht zien van recruitment marketing automation.