Rotterdam, 28 januari 2025 – Recruitment staat nooit stil. Uitdagingen, kansen en trends volgen elkaar in rap tempo op. Wat zetten groeiende werkgevers bovenaan hun prioriteitenlijst? Welke kansen liggen er nu AI en andere innovaties steeds beter toe te passen zijn? Hoe speel je in op de trends van 2025? MrWork vroeg het aan meer dan 300 professionals in het vakgebied en bundelde de resultaten in het RMA Trends Rapport 2025. Daaruit blijkt onder andere dat 75% meer gaat inzetten op data en slechts 26% kan putten uit een talentpool, terwijl dit wel een kortere time to fill oplevert.

Optimaal inspelen op kansen en trends

CEO Mees van Velzen vertelt over de reden van dit uitgebreide onderzoek: “Als recruitment marketing automation specialist spreken we elke dag met recruiters en recruitment marketeers. Met de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt, de opkomst van AI en automations, nieuwe generaties met hun eigen behoeften op de arbeidsmarkt, de stijging van lonen en het slinken van recruitment budgetten komt er veel op hen af. Logisch als je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Door de plannen, successen en inzichten van anderen te verzamelen en te delen, kun je makkelijker je eigen route bepalen als recruiter of recruitment marketeer. Dat is het ultieme doel van dit rapport.”

Best practices voor organisaties van groot tot klein

De vragenlijst van MrWork is ingevuld door 308 respondenten, werkzaam in recruitment (marketing) in België en Nederland. Diverse resultaten in het rapport zijn gesegmenteerd op basis van organisatiegrootte:

  • Corporate bedrijven – organisaties vanaf 500 medewerkers (49,4%)
  • MKB(+) – organisaties tot 500 medewerkers (27,6%)
  • Recruitment bureaus en staffing organisaties (23,1%)

Annika van Leeuwen, Head of Marketing bij MrWork, geeft aan: “We zijn erg blij met dit aantal respondenten. Gelukkig begrijpen recruitment professionals uit ons netwerk hoe belangrijk het is om deel te nemen aan dit soort onderzoeken, zodat we gezamenlijk verder komen. We hebben alle respondenten organisch gegenereerd door uitgebreide communicatie en géén reacties aangekocht. Daarnaast is het mooi dat ieder segment goed vertegenwoordigd is. Daardoor hebben we in het rapport verschillende nuances kunnen aanbrengen. Op sommige onderdelen zien we duidelijke verschillen tussen staffing en recruitment bureaus versus het MKB en corporates.”

Een onafhankelijk onderzoek

MrWork koos ervoor om het rapport niet gekleurd of commercieel in te steken. Mees van Velzen vertelt: “Het doel van dit onderzoek is het delen van visies, inzichten en best practices. In het rapport proberen we een zo accuraat mogelijk beeld te schetsen van het huidige recruitment landschap, want daar heb je als recruitment (marketing) professional het meeste aan. Het is goed om te zien dat anderen het rapport ook als onafhankelijk bestempelen.”

Zo schreef Jelmer Zuidema op LinkedIn: “Ik heb het document doorgelezen (was een flinke kluif), maar wil je namens recruitment Nederland bedanken. Er zijn flink wat uitdagingen benoemd, duidelijk, overzichtelijk en weinig ‘MrWork kleur’ – een objectief rapport leest toch een stuk lekkerder. ” Daarnaast zien we al diverse inhoudelijke posts verschijnen waarbij het MrWork Trends Rapport als bron genoemd wordt.

Verrassingen in het rapport

In het RMA Trends Rapport zijn resultaten te vinden die elke recruitment specialist vanuit de onderbuik al verwacht had, maar die nu gestaafd worden met data. Denk aan uitdagingen omtrent het bereiken en converteren van kandidaten. Maar er staan ook tal van nieuwe en opvallende inzichten in het rapport. Bijvoorbeeld:

  • Te weinig inzicht in data is één van de grootste uitdagingen voor recruiters en 75% van de werkgevers gaat meer investeren in data centralisatie en -analyse.
  • Slechts 26% van de werkgevers kan daadwerkelijk putten uit een talentpool bij nieuwe vacatures, terwijl je met talentpools een afname van de time to fill realiseert.
  • 81% van de groeiende organisaties heeft tooling geïmplementeerd om hun recruitment activiteiten te optimaliseren en 55% van de groeiende organisaties werkt met RMA software.

Alles weten? Lees het gehele RMA Trends Rapport 2025 of meld je aan voor het webinar van 6 februari waarin de resultaten worden doorgenomen. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Annika van Leeuwen, Head of Marketing bij MrWork: annika@mrwork.nl 

Ook interessant