Sneller screenen = sneller plaatsen cover

Waarom recruitment bureaus automatische kwalificatie omarmen

Hoe sneller, hoe beter. In een wereld waarin kandidaten een rap sollicitatieproces verwachten, opdrachtgevers liever gisteren dan vandaag een kandidaat ontvangen en de concurrentie moordend is, kunnen recruitment bureaus zich geen langdradig proces permitteren. Het is een race tegen de klok. Maar gelukkig is er een versneller: automatische kwalificatievragen. Met automatische screening bespaar je niet alleen tijd, maar verbeter je ook de ervaring voor kandidaten, recruiters én opdrachtgevers. Win-win-win!

Tijd is geld

Recruiters besteden dagelijks bergen tijd aan het screenen van kandidaten. Handmatig cv’s doornemen, bellen, afstemmen – allemaal uren die je liever besteedt aan het matchen van topkandidaten met de juiste opdrachtgevers. En dan is er nog de tijdsdruk vanuit de opdrachtgever en de concurrentie. Klanten zien hun vacatures liever gisteren dan vandaag ingevuld en ondertussen zitten andere bemiddelaars ook niet stil. Ben je te langzaam, dan is je concurrent je voor óf haakt de kandidaat zelf af. Ook zij verwachten namelijk een snel proces als ze eenmaal reageren op een vacature.

“In de huidige arbeidsmarkt draait alles om snelheid, want als je te laat reageert, dan is de kandidaat al in gesprek met een ander.” – Soeraja Baars, adviseur werving & selectie bij Triade Vitree

Dat ‘tijd is geld’ aan de orde van de dag is bij bureau recruiters, zien we ook terug in diverse onderzoeken. Zo blijkt uit de Stand van Werven 2025 dat recruitment bureaus snel willen inspelen op de vraag van opdrachtgevers door de productiviteit van recruiters te vergroten (42%) en de snelheid op te voeren. (30%) In ons RMA Trends Rapport 2025 zien we een vergelijkbaar beeld: recruitment bureaus en staffers noemen het ontlasten van recruiters met technologie als één na hoogste prioriteit.

Automatische screening als timesaver

Met automatische screening kun je veel tijd besparen. Door kandidaten automatisch vragen te stellen over hun beschikbaarheid, werkervaring of certificaten heb je als recruiter minder handmatig werk en kun je je richten op waardevolle interacties.

Daarnaast haal je geautomatiseerd de krenten uit de pap en kun je de beste kandidaten vliegensvlug voorstellen bij je opdrachtgevers.

Zo werkt automatische screening

Hoe werkt dat dan in de praktijk? Stel, je hebt een vacature voor een heftruckchauffeur. Kandidaten die reageren op de vacature – het liefst met soft conversions, zoals WhatsApp – kun je direct een paar automatische vragen laten beantwoorden, zoals:

  • Heb je een geldig heftruckcertificaat?
  • Hoeveel jaar ervaring heb je?
  • Kun je fulltime werken?

Op basis van de antwoorden krijgt elke kandidaat een score. De meest geschikte kandidaten komen direct bovenaan in je systeem en kun je zelfs automatisch een vervolgstap laten plannen. Recruiters houden zich dan alleen nog maar bezig met de écht interessante profielen. Efficiëntie ten top!

“Met leadgeneratie verlaag je de drempel om te reageren en daardoor krijg je meer reacties. We gebruiken automations om die follow-up slim in te richten. Zo controleren we geautomatiseerd of iemand de juiste taal spreekt en wil werken bij Securitas Technology in plaats van de beveiligingstak van Securitas. Vervolgens koppelen we de reactie dan geautomatiseerd aan de juiste recruiter. Dat scheelt veel tijd.” – Thom Oudhuis, recruitment marketeer bij De Selectie

En als een kandidaat niet aan de eisen voldoet? Dan kun je die persoon automatisch een ander relevant aanbod doen of netjes laten weten dat het deze keer niet matcht. Zo blijft de candidate experience top, zonder dat recruiters daar extra tijd in hoeven te steken.

Zelf ervaren hoe een automatische screening werkt? Scan de QR-code en ontdek het!

Tijdbesparing = tevredenheid op alle fronten

Door minder tijd kwijt te zijn met de eerste screening wordt het gehele proces versneld. En dat heeft een positief effect op iedereen:

  • Kandidaten krijgen sneller duidelijkheid en een soepel proces. Geen dagen wachten op een reactie, maar direct weten waar ze aan toe zijn.
  • Recruiters kunnen zich focussen op de beste kandidaten en bouwen sneller een sterke talentpool op.
  • Opdrachtgevers krijgen razendsnel kandidaten voorgesteld, waardoor vacatures sneller worden ingevuld en ze tevreden blijven over het recruitment bureau.

Naast een productiviteitsverhoging levert automatische screening dus ook een verbeterde candidate experience, recruiter experience én klanttevredenheid op.

Eindresultaat? Sneller plaatsen!

Door slimme automatiseringen in te zetten, hebben recruiters meer tijd voor wat echt telt: het maken van de juiste match. En in een markt waar snelheid alles is, betekent dat maar één ding: sneller screenen = sneller plaatsen.

Zo bespaarde een recruitment bureau in de logistieke sector maar liefst 90% van de tijd die ze normaal aan handmatige screening besteedde door automatische kwalificatievragen in te zetten.

Wil jij ook sneller plaatsingen realiseren? Dan is het tijd om automatische kwalificatievragen in te zetten. Want waarom moeilijk doen als het makkelijker kan?

Ook interessant