Deel 1 van deze blogserie ging over de essentiële data insights die je nodig hebt voor het genereren van draagvlak voor recruitment marketing. Je hebt je sourcing- en website funnel en je cost per hire voor de verschillende inspanningen binnen je recruitment strategie in beeld gebracht. Je hebt nu dus een idee van waar jullie recruitment team de meeste tijd en het meeste geld aan spendeert. Daarnaast heb je met de effectieve cph berekening tevens een idee van je verloop per recruitment pijler. Hiermee leg je de pijn bloot binnen de huidige recruitment strategie van jouw organisatie. Om mensen mee te krijgen in een andere aanpak is het echter net zo belangrijk om ook de wereld te schetsen die je zou kunnen helpen om recruitment naar een hoger niveau te tillen. Vandaar dat stap 2 in dit stappenplan “Alternatieve wereld” heet.
Hollen en stilstaan
Is jouw organisatie nog te weinig of helemaal niet met recruitment marketing bezig? Dan voelt jullie recruitment strategie naar alle waarschijnlijkheid als hollen en stilstaan. Er is geen structurele aanpak om het employer brand uit te dragen en talent doorlopend met het bedrijf in aanraking te brengen zodat het “top of mind” wordt. In plaats daarvan wil de business vandaag kandidaten als het goed gaat, een aanbesteding gewonnen is of een grote klant is aangesloten; hollen. Als dit niet het geval is, heeft recruitment totaal geen focus; stilstaan. Dit zorgt vaak voor afhankelijkheid van werving en selectiebureau’s met een hoge cost per hire en een hoog verloop als resultaat.
Het alternatief: recruitment marketing
Het alternatief is een strategie die als basis recruitment marketing heeft. Een wereld waarin je het unieke karakter, de waarden en cultuur van jullie bedrijf tot uiting brengt in content die structureel bij jullie doelgroepen onder de aandacht wordt gebracht. Het is nog steeds zo dat maar 15% van de mensen actief naar een nieuwe baan zoekt. Verreweg de meeste mensen wisselen van baan omdat ze in aanraking komen met een bedrijf dat ze triggert, waar ze een betere match voor zichzelf in zien.
Aan de slag in een nieuwe wereld
Die nieuwe wereld bestaat uit 2 pijlers:
- Je employer brand en de content die daarbij hoort;
- Een activatie strategie om met je content de juiste mensen te bereiken en te verleiden.
Dit is het einde van hollen en stilstaan. Door voor herkenbaarheid te zorgen bij de kandidaten die je aan wilt trekken, verhoog je het aantal organische sollicitaties. En zullen de latent werkzoekenden jouw als ideale eerstvolgende stap gaan zien. Zo ben je als onderneming in staat om zelf mensen aan te trekken. Onderzoek wijst uit dat mensen die zelf solliciteren, langer bij je bedrijf blijven en beter werk leveren omdat ze een intrinsieke match hebben met de organisatie. Daarnaast bouw je voor de functies die je open hebt staan aan een talentpool van mensen die geïnteresseerd zijn in het werken bij jouw organisatie. Deze mensen houd je warm middels marketing automation inspanningen (hier lees je daar meer over).
Creëren van draagvlak
Een paar belangrijke voordelen van deze nieuwe wereld die je kunt aanvoeren als argumenten om te helpen bij het creëren van draagvlak:
- We verhogen het vertrouwen in ons recruitmentteam bij de business omdat we structureel relevante sollicitanten kunnen aanleveren zonder tussenkomst van een bureau;
- We kunnen als organisatie gemakkelijk op en afschalen in onze recruitment efforts dankzij de opgebouwde talentpools;
- We versterken ons employer brand, waardoor onze sourcers én de bureau’s die we inzetten beter renderen;
- We verlagen het verloop binnen onze organisatie (en besparen zo kosten);
- We besparen op recruitment kosten dankzij een lagere CPH én effectiever CPH.
Binnenkort meer: bereken de ROI van jouw recruitment marketing
In deel 3 van deze blogserie kijken we naar hoe je het laatste puzzelstuk van het creëren van draagvlak in kunt vullen met de ROI berekening van een recruitment marketing aanpak. Wil je deze ontvangen in je mail? Schrijf je onderaan deze blog in voor onze nieuwsbrief.
Meer weten?
Wil je meer informatie over hoe je recruitment marketing en marketing automation in kunt zetten voor jouw organisatie? Plan een demo met een van onze experts.