Wat is de beste keuze als het gaat om de uitvoering van je recruitment marketing strategie? Kies je voor een mediabureau of regel je het inhouse met behulp van software? Als je met een financiële blik naar deze vraag kijkt, dan is de keuze direct duidelijk. Dan ga je voor recruitment marketing automation software. Daarmee bespaar je een hoop geld!
Recruitment marketing: via een bureau of in eigen beheer?
Veel werkgevers weten het inmiddels: kandidaten komen echt niet meer vanzelf aanwaaien! Je hebt recruitment marketing nodig om vacatures in te vullen. Maar dan is de vraag: hoe pak je de uitvoering aan? Ga je voor handige recruitment marketing software? Of schakel je een marketing bureau in om je te helpen?
Zelf de regie hebben, realtime inzicht in je campagne data, makkelijke leadgeneratie, automatiseren van de opvolging, altijd in gesprek zijn met je doelgroep. Het zijn allemaal redenen waarom steeds meer werkgevers RMA software centraal stellen in hun recruitment marketing strategie. Maar het belangrijkste is misschien nog wel: geld. Je kunt namelijk een hoop geld in je zak houden door je recruitment marketing met behulp van tech zelf te organiseren in plaats van het uit te besteden aan een mediabureau.
5x besparen op recruitment kosten met RMA software
Door RMA software centraal te zetten in je recruitment marketing strategie bespaar je op bureaukosten, koppel je de bureaukosten los van je mediabudget, win je op het gebied van tijd en productiviteit en blijf je flexibel om tussentijds andere keuzes te maken ten aanzien van je recruitment marketing budget.
1. De kosten voor softwarelicentie vs. de inhuur van een marketing bureau
Laat je je recruitment marketing campagnes uitvoeren door een mediabureau, dan betaal je voor het inkopen van advertenties op de kanalen (mediabudget) en de uren die het bureau nodig heeft voor de werkzaamheden. Denk aan de inrichting en monitoring van campagnes, dashboarding en analyse en overleg met de klant. Meestal gaat minstens 30% (maar regelmatig wel 50%) van het recruitment marketing budget naar deze bureaukosten. Veel geld!
Als je dat afzet tegen de tarieven voor softwarelicenties, dan is het klip en klaar dat je hier enorm op kunt besparen. MrWork Leads en Jobs heb je bijvoorbeeld al vanaf €1.099 per maand. Uitgaande van uurtarieven van marketing bureaus van minimaal €100 (gaat vaker richting de €150), dan kun je voor de licentiekosten van software maximaal 10 uur bij een recruitment marketing bureau inkopen. En wat krijg je voor 10 uur? Misschien één recruitment campagne, terwijl je met RMA software zoveel campagnes kunt draaien als je wilt.
2. Meer en vaker campagnes draaien? Met software blijven je vaste kosten gelijk
Dat brengt ons direct op het volgende financiële voordeel van RMA software ten opzichte van een mediabureau: je koppelt de vaste kosten los van de hoeveelheid campagnes die je draait of het mediabudget dat je inzet. Bij een mediabureau krijg je te maken met bureaukosten die meegroeien als jij meer advertentiebudget en/of campagnes inzet, terwijl je bij software voor het vaste licentiebedrag zoveel campagnes kunt draaien als je wilt. RMA software is daarmee een schaalbare keuze.
3. Win tijd en verhoog de productiviteit van het team
In eerste instantie lijkt het dat je recruitment (marketing) team meer tijd kwijt zal zijn aan het zelf uitvoeren van je recruitment marketing strategie, maar niets is minder waar. Dankzij automations wordt hun werk juist makkelijker en sneller. Met slimme RMA tooling heb je campagnes binnen een paar kliks live staan, gaat er minder tijd verloren aan afstemming met anderen (zoals je contactpersonen bij een mediabureau), kun je recruitment leads automatisch opvolgen en screenen en heb je alles overzichtelijk in één platform. Je bespaart dus juist tijd met RMA software.
Zo is je recruitment (marketing) team dus zelf in control en zijn ze minder tijd kwijt aan taken die automatisch kunnen. Daardoor kunnen ze zich focussen op het echte mensenwerk: een ultieme kandidaatbeleving bieden en de juiste match maken tussen kandidaat en vacature. Het gevolg: je kunt meer voor elkaar krijgen met kleinere teams.
4. Flexibel blijven met je recruitment marketing budget
Een samenwerking met een recruitment marketing bureau bestaat vaak uit een jaar- of meerjarige contracten waarin je toezegt om voor een X bedrag aan recruitment marketing activiteiten bij hen in te kopen. Verandert er iets in de organisatie of in de markt, waardoor je instroombehoefte lager wordt? Dan zit je meestal toch vast aan die ingekochte uren… Als er iets zonde is van je recruitment budget, dan is het wel geld uitgeven aan zaken die je niet (meer) nodig hebt.
Met RMA software zit je zelf aan de knoppen. Een campagne pauzeren, kanalen uitschakelen, de focus verleggen door het advertentiebudget te herverdelen, het is in een minuut geregeld. Zo benut je je recruitment marketing budget optimaal en gaat er geen geld verloren aan onnodige acties en campagnes.
5. Alles uit je mediabudget halen
Tot slot zorg je er met RMA voor dat je werkelijk alles uit elke euro mediabudget haalt. Bij veel recruitment campagnes ligt de crux namelijk nog altijd bij conversie. Het bereik en aantal kliks van de campagne is prima, maar er komen maar geen sollicitaties binnen… Met leadgeneratie tooling los je dit op, omdat je daarmee de drempel tot reageren fors verlaagt. Dat zorgt ervoor dat het voor kandidaten veel makkelijker en vrijblijvender is om in contact te komen en dat doen ze dan ook. We zien de conversiecijfers van 1% tot 3% vaak stijgen naar 5% tot 10% door de inzet van RMA software.
Daarnaast kun je met RMA talent al veel eerder leren kennen. Ook als zij nog niet per se willen solliciteren, maar alleen oriënterend zijn. Daarvoor heb je zogenaamde soft conversions. (WhatsApp pop-up, webinar uitnodiging, vragen stellen via de chat, etcetera) Vervolgens blijf je geautomatiseerd in contact en bouw je aan talentpools met betrokken en kwalitatieve kandidaten. Met die talentpools realiseer je vervolgens de benodigde instroom in je ATS. Kortom, met RMA heel je veel meer rendement uit je mediabudget!
Voorbeeld cases van kostenbesparing dankzij RMA software
Wat dat nou echt oplevert? Switchen van werken met een marketing bureau naar het zelf beheren met recruitment marketing automation software? We laten het zien aan de hand van twee verschillende cases.
Case 1: corporate organisatie met groot recruitment budget
Het recruitment team van een grote corporate met 14.000 medewerkers besteedt hun recruitment marketing uit aan een mediabureau. De totale kosten: €450.000 per jaar. Ruim 30% hiervan bestaat uit bureaukosten. Zo’n €135.000 dus. Als zij overstappen naar RMA software, dan besparen ze – mét een uitgebreide configuratie inclusief ATS koppeling en content library, veel gebruikers, automations en doelgroepen en een hoge instroombehoefte – meer dan 50% op die bureaukosten. Nu al lekker, maar groeit hun recruitment marketing behoefte de komende jaren, dan blijven die softwarekosten nagenoeg gelijk. Nog lekkerder!
Case 2: MKB met 300 medewerkers en 25 vestigingen
Het recruitment en marketing team van een MKB organisatie met 300 medewerkers en meer dan 25 vestigingen in Nederland werkt nu op een decentrale manier met verschillende mediabureaus en andere partijen die helpen bij de uitvoering van recruitment marketing. Als we al die bureaukosten bij elkaar optellen, dan loopt dat flink in de papieren!
Als zij overstappen naar RMA software, dan creëren ze één platform waarop ze al hun recruitment marketing activiteiten centraliseren. Deze toolkit fungeert daarmee als een motor voor het ATS, omdat het kan worden ingezet voor campagnes, leadgeneratie, performance optimalisatie en analyse en talentpool opbouw.
Hierdoor besparen ze duizenden euro’s op bureaukosten. Om nog maar te zwijgen over de tijd die ze besparen door alles centraal te organiseren (zo’n 75% tijdbesparing) in plaats van steeds te moeten afstemmen met allerlei lokale partners. En ze genereren 30% meer instroom dan voordat zij met RMA software gingen werken. Driedubbele winst dus!
Nog steeds rekenen op recruitment marketing advies
We begrijpen dat je een mediabureau ook inschakelt vanwege hun expertise op het gebied van recruitment marketing. Daarom bieden we bij MrWork niet enkel software, maar ook ondersteuning en advies van onze recruitment marketing specialisten. Elke klant heeft een eigen customer success manager die meedenkt, vragen beantwoordt en proactief verbeteringen en nieuwe mogelijkheden aandraagt. Zo heb je best of both worlds: zelf de regie + advies van experts.
Wil jij besparen op je recruitment marketing uitgaven? Laat onze experts met je meekijken en -rekenen.